OFERTA - Specjalistyczna Poradnia Terapeutyczna Dla Dzieci, Młodzieży i Ich Rodzin

Title
Przejdź do treści
OFERTA SPECJALISTYCZNEJ PORADNI TERAPEUTYCZNEJ DLA DZIECI, MŁODZIEŻY I ICH RODZIN W NOWOGARDZIE
 

1. Wszystkie usługi będące  w ofercie poradni  są bezpłatne  i nie wymagają  skierowania.

2. Warunkiem przyjęcia dzieci do Poradni jest zgłoszenie przez rodziców, prawnych  opiekunów lub  np. placówkę  oświatową oraz pisemna  zgoda rodziców/prawnych opiekunów na badania.

3. Kwalifikacja dzieci do opieki specjalistycznej odbywa się na podstawie;
   • zgłoszenia przez rodzica lub opiekunów prawnych dziecka,
   • napodstawie sugestii nauczyciela po badaniach  sondażowych,  
     przesiewowych lub obserwacji,
   • skierowań z poradni rejonowych i innych placówek opieki zdrowotnej.

4. Rodzice zgłaszający dziecko na diagnozę proszeni są o przedstawienie;
    • opinii ze szkoły określającej trudności dziecka,
    • zeszytów szkolnych lub prac pisemnych dziecka,
    • opinii innych poradni lub stosownych zaświadczeń lekarskich,
    • dziecko zgłaszające się na badania powinno przynieść okulary, jeśli są
      zalecone przez lekarza do pracy.

5. Orzecznictwo - w Poradni działa Zespół Orzekający rozpatrujący sprawy uczniów z niepowodzeniami edukacyjnymi, będących pod opieką naszej placówki u którychniepowodzenia edukacyjne współwystępują w związku z chorobą lub niepełnosprawnością, ze szkól mieszczących się na terenie miasta i gminy Nowogard oraz Gminy Osina.
 
Zadaniem statutowym Poradni w tym zakresie jest:
 • Sporządzanie orzeczeń do kształcenia specjalnego lub nauczania indywidualnego
 • Sporządzanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
 • Orzekanie i kierowanie do odpowiednich form pomocy psychologicznej  i pedagogicznej, profilaktyki wychowawczej, terapii i resocjalizacji
 
6. Opiniowanie - w Poradni wydawane  są na wniosek rodziców opinie psychologiczno-pedagogicznych po zakończeniu procesu diagnostycznego.
 
7. Podejmowanie   badań   oraz   dokonywanie   diagnozy   psychologicznej,  pedagogicznej,   logopedycznej   
      w   stosunku  do  zgłoszonych  dzieci
i  młodzieży
    • diagnoza dzieci wymagających wczesnego wspomagania rozwoju
    • badanie dzieci z trudnościami w nauce i niepowodzeniami szkolnymi
    • badanie dojrzałości szkolnej,
    • badanie lateralizacji
    • badanie dzieci rozpoczynających naukę z rocznym wyprzedzeniem lub odroczeniem obowiązku szkolnego
    • badania dzieci szczególnie uzdolnionych
    • badanie dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie i zagrożonej niedostosowaniem,
    • badanie dzieci i młodzieży zagrożonych dysleksją rozwojową, diagnozowanie dla potrzeb stwierdzenia dysleksji, dysortografii, dysgrafii i dyskalkulii
    • badania psychologiczne pod kątem stresu pourazowego
    • badania diagnostyczne pod kątem PTSD
    • logopedyczne badania przesiewowe dzieci w wieku 3-6 i kl. I-III w placówkach przedszkolnych, szkolnych, które zgłoszą taką potrzebę,
    • logopedyczne, psychologiczne i pedagogiczne badania dzieci w ramach wczesnej interwencji.
    • badania dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi,
    • badania przesiewowe psychologiczno – pedagogiczne dzieci 5-6 letnich,
    • Diagnoza CAPD (Przetwarzanie słuchowe) Neuroflow.
             
8. Wieloaspektowe konsultacje  dla rodziców  i  nauczycieli  (zaburzenia interakcji społecznych, trudności szkolnych).
 
9. Wydawanie  opinii  oraz  orzeczeń    po   przeprowadzonej   diagnozie  psychologicznej,   pedagogicznej,  logopedycznej na wniosek  rodziców
 
10. Wczesne  wspomaganie  rozwoju  dziecka -  diagnoza nieprawidłowości rozwoju i zaburzeń mowy
 
11. Poradnia prowadzi również zadania postdiagnostyczne:
      Działalność terapeutyczna indywidualna i grupowa
    • Zajęcia z psychomotoryki.
    • Zajęcia dla dzieci 6 – letnich uczących się w kl. I
    • Trening twórczego myślenia dla dzieci sześcioletnich
    • Zajęcia usprawniania manualno-graficznego
    • Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami mowy wraz z poradami logopedycznymi m.in.:
      • Masaż SHANTALA,
      • NEUROSTYMULACJA– Integracja odruchów twarzy,
      • Terapia ręki
          • Strategie leczenia wg M.D. Klein i T.A. DelaneyOral – motor treatmenstrategies in children (ustna sprawność ruchowa w karmieniu i żywieniu dziecka)
    • Terapia pedagogiczna m.in.
      • Metoda Ortograffiti
      • Metoda Warnkego
      • Metoda Strukturalna
      • Glottodydaktyka
             
    • Terapia Integracji Sensorycznej ( SI ) m.in.:
      • Metoda PNF,
      • Elementy Volty,
      • Integracja odruchów posturalnych i dynamicznych wg. S.
      • Masgutowej,
      • Terapia ręki,
      • Wady postawy skoliozy wg FITS
    • Terapia systemowa Rodzin
    • Terapia psychologiczna.
    • Trening Umiejętności Społecznych.
    • Terapia indywidualna i grupowa dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi i kryzysowym rozwojem
    • Psychoterapia indywidualna dzieci i młodzieży – zaburzenia lękowe zaburzenia jedzenia, fobie szkolne, przemoc, moczenie nocne
    • Traumy adolescentów – przedwczesne ciąże, aborcja, próby samobójcze, kryzysy rodzinne
    • Trening umiejętności wychowawczych
    • Terapie traumy metodą EMDR
    • Terapie indywidualne dot. zaburzeń somatycznych - psychosomatyka
    • ART Terapia

                 
12. Współpraca ze środowiskiem
 
  1. Opracowanie  wspólnych zasad współpracy pomiędzy Poradnią a placówkami oświatowymi i innymi placówkami specjalistycznymi.
  2. Współpraca  z  przedszkolami,  szkołami  i  placówkami  w  zakresie  wsparciapsychologicznego,  pedagogicznego
    i logopedycznego.
  3. Pomoc szkole (uczniom, nauczycielom) w sytuacjach kryzysowych.
  4. Uczestnictwo w ewaluacjach zewnętrznych prowadzonych przez organ nadzoru pedagogicznego w placówkach.
  5. Organizowanie spotkań tematycznych, w tym spotkań z radami pedagogicznymi placówek oświatowych.
  6. Organizacja narady dla dyrektorów szkół/placówek na temat zasadwspółpracy i form wsparcia szkół.
  7. Udział pracowników Poradni w zebraniach z rodzicami na terenie szkół/placówek.
  8. Współpraca instytucjami wspierającymi wychowanie - w zakresie pomocy kryzysowej, organizacja konferencji
    i warsztatów z:
    • Policją i Sądem
    • Prokuraturą Rejonową
    • Urzędem Marszałkowskim – wydział współpracy społecznej
     • Zespołem Interwencji Kryzysowej w Nowogardzie
  9. Współpraca ze Stowarzyszeniem funkcjonującymi na terenie powiatu działającymi na rzecz dzieci, młodzieży i ich rodzin
  10. Współpraca z Uczelniami Wyższymi w organizowaniu praktyk studenckich.
  11. Współpraca z bibliotekami pedagogicznymi oraz ośrodkami doskonalenia nauczycieli.
                  
Doradztwo zawodowe:

1. Diagnoza zainteresowań młodzieży- prowadzenie badań zawodowych
2. Przekazywanie informacji uczniom o kierunkach kształcenia w zawodach.
3. Informowanie rodziców oraz szkół o ofercie poradni w zakresie doradztwa zawodowego.
4. Diagnoza młodzieży w zakresie preferencji edukacyjnych oraz poradnictwa dla uczniów gimnazjów i szkół ponagimnazjalnych.
5. Wydawanie opinii w sprawie pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej / ponadpodstawowej.
 
Wróć do spisu treści